Europa
Wembley na sprzedaż?
- Szczegóły
-
29-marzec-2010
Angielska federacja piłkarska (FA), właściciel londyńskiego stadionu Wembley, chce zbadać możliwości dodania nazwy sponsora do oficjalnej nazwy „Wembley National Stadium".
Spodziewając się masowej krytyki, FA najpierw zamierza przeprowadzić społeczne konsultacje i obiecuje, że ewentualny sponsor na pewno nie zdominuje nazwy Wembley. Możliwa jest też sprzedaż praw do nazw poszczególnych trybun. To kolejna z prób łatania dziur w budżecie, jakie poczyniła budowa stadionu narodowego. Wembley okazało się najdroższym stadionem wszechczasów, budowa kompleksu kosztowała ponad miliard funtów (sam stadion 757 mln funtów), zdecydowanie przekraczając zamiary i możliwości FA. Podczas budowy pojawiły się poważne problemy z wykonawcami stadionu, a do tego z bankami, które udzielały kredytów na budowę. Choć FA sprzedała tysiące karnetów aż na 10 najbliższych lat z góry, i tak ciągle szuka nowych źródeł finansowania. Pierwszy rok działalności stadion skończył ze stratą 36,1 mln funtów, a do spłacenia ma jeszcze prawie 300-mln kredyt.
W listopadzie ubiegłego roku protest 23 tys. kibiców „Srok" uniemożliwił skomercjalizowanie stadionu Newcastle United - St. James' Park. Wkrótce decyzję o sprzedaży praw do nazwy Stamford Bridge ogłosiła Chelsea. Tymczasem władze federacji krykieta wycofały się z planu umieszczenia członu sponsora w nazwie prawie 200-letniego stadionu Lord's w Londynie, po tym jak zapowiedź sprzedaży wywołała wielkie oburzenie.
Źródło: Sport Innovation, Sportplus