Sieć supermarketów „Target” po raz kolejny wykorzystuje narzędzie marketingu sportowego do swoich działań promocyjnych. Amerykanie zakupili prawa do nazwy stadionu drużyny baseballowej – Minnesota Twins.
Umowa sponsoringowa
Na mocy umowy podpisanej 22 września 2008 roku, stadion będzie nosił nazwę Target Field. Umowa została zawarta na okres 25 lat.
Wybór takiej strategii nie jest przypadkowy. Od ponad 20 lat, Target jest sponsorem klubu z Minesoty. Prezes klubu Twins, Dave St. Peter stwierdził, że „ Target jest idealnym partnerem dla nowego stadionu baseballowego (..) Potrzebowaliśmy firmy z Minnesoty. (…) zarówno drużyna Twins jak i sponsor posiada tą samą grupę docelową - rodziny”
Zakup praw do nazwy obiektu Twins, nie jest pierwszym działaniem „naming rights” sieci Target. W latach 90-tych, firma została sponsorem hali Minnesota Timberwolves (Target Centre).W sezonie 2005/2006 umowę przedłużono o kolejne 5 lat. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 1.25 milionów dolarów rocznie.Koszt budowy szacowny jest na 517,5 miliona dolarów.
Co więcej
Prócz praw do nazwy obiektu, firma pozyskała prawa do Target Plaz – przestrzeni (most publiczny i deptak) pomiędzy Target Field i Target Centre. Dan Kenney, przedstawiciel władz stadionu mówi “(..)jesteśmy zadowoleni z transakcji ponieważ pomoże ona w rozwoju terenów otaczających stadion”.
Przewidziane są zróżnicowane akcje marketingowe i promocyjne. Będą one skierowanane do kibiców drużyny Twins oraz klientów supermarketów Target. W chwili obecnej nie zostały ujawnione szczegóły. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wdrożenie wspólnego systemu oraz filozofii CRM (zarządzanie relacjami z klientem). Takie działanie pozwala zwiększyć wartość każdego pojedynczego klienta. Jednocześnie pozyskujemy indywidualne preferencje naszych klientów. W oparciu o te dane wprowadzamy zintegrowany system lojalnościowy i pozyskujemy nowych lub zatrzymujemy starych klientów. Należy pamiętać, że system CRM posiada o wiele więcej możliwości.
Kilka słów o stadionie
Budowa obiektu rozpoczęła się w sierpniu 2007 roku. Przewidywany termin ukończenia prac to koniec 2010 roku. Stadion ma pomieścić 40 tysięcy widzów.
http://www.youtube.com/watch?v=duZrzqJHGHE&feature=related
Co ma w sobie Target
Wybierając sponsora władze miasta brały pod uwagę zarówno stronę finansową jak i specyfikę lokalną.
Co to oznacza, w dobry sposób wyjaśnił prezes Twins Dave St. Peter - "Zastanawiając się nad potencjalnym sponsorem, wiedzieliśmy, że po pierwsze jego marka musi być z Minesoty, po drugie musi być zaangażowana społecznie oraz zgodnie z naszą marką musi być skierowana do rodzin”.
Czy to się opłaca
Biorąc pod uwagę stronę miasta, jest to bez wątpienia przedsięwzięcie opłacalne. Mimo klauzuli poufności, kwota jaką rokrocznie płaci sieć Target, jest znaczna (według analityków, umowa powinna opiewać pomiędzy 4-6 milionami dolarów rocznie). Fachowy marketingu sportowego uważają, że wybór sponsora jest idealny. Lokalna firma z silnym poczuciem odpowiedzialności społecznej.
Oczywistością jest, że niektórzy będą uważali sponsorowanie kolejnego obiektu w tym samym mieście jako przedsięwzięcie nieopłacalne. Większość specjalistów jest jednak zdania, że takie posunięcie zwiększy rozpoznawalność marki na rynku lokalnym, a przede wszystkim na całym rynku Stanów Zjednoczonych. Od tej pory każde wydarzenie sportowe i drużyna sportowa w Minnesocie będzie kojarzyć się z supermarketami Target. Ważny jest również fakt, że drużyna koszykarska i basebolowa ma silną markę sportową i aspiruje do gry o mistrzostwo kraju. Natomiast stadion najprawdopodobniej będzie gościł najlepszych basebolistów, podczas meczu gwiazd w 2014 roku.
Opracował: Łukasz Gąsiorowski
Źródło: American City Business Journals, www. minnesota.twins.mlb.com, The Wall Street Journals, www.comcast.net, SportsBusiness Daily
Odwiedza nas 25 gości .
© Sport Innovation
created by Oskar Ręczkowski